Friday, December 5, 2008

JOM MELANCONG

Menghayati khazanah di Taman Negara

TAMAN Negara adalah warisan negara yang tiada nilainya, malah hutan hujan yang tertua di dunia. Sejak 130 juta tahun lalu, kebanyakan daripada hutannya masih kekal seperti sedia kala.

Taman Negara mempunyai keluasan 4,343 kilometer persegi. Ia terletak di banjaran Gunung Tahan, gunung tertinggi di Semenanjung iaitu setinggi 2,187 meter.


Pengarah Jualan Mutiara Taman Negara, Pravind Balram, berkata Taman Negara meliputi Pahang, Terengganu dan Kelantan.

Beliau berkata, kebanyakan pelancong gemar menggunakan laluan Kuala Tahan, Pahang untuk ke Taman Negara.

“Di sini, anda boleh melihat pelbagai spesies haiwan, serangga dan tumbuh-tumbuhan, malah ada di antaranya jarang ditemui.

“Selain itu, inilah peluang untuk melihat kehidupan Orang Asli yang masih mengamalkan cara hidup kuno dan berpindah-randah.

“Hanya Orang Asli dibenarkan untuk memburu dan melakukan aktiviti di Taman Negara,” katanya.

Katanya, kajian mendapati ada kira-kira 10,000 spesies tumbuh-tumbuhan, 150 serangga, 675 burung, 270 reptilia, 250 ikan sungai dan 200 spesies haiwan.

“Ahli sains masih mengkaji spesies baru yang belum ditemui setiap hari, malah ramai belum mengetahui rahsia Taman Negara,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Akaun Mutiara Taman Negara, Nasarimah Othman, berkata pelancong patut tinggal lebih lama di Taman Negara untuk menikmati alam semula jadi dan hidupan hutannya.

Beliau berkata, pelbagai aktiviti boleh dilakukan di Taman Negara, antaranya mendaki gunung, memancing, cabaran melawan arus di Sungai Tahan, merentas hutan pada waktu malam, melihat burung, jambatan gantung dan perkampungan Orang Asli.

“Anda boleh menginap di Mutiara Taman Negara yang menyediakan kemudahan lengkap untuk percutian di sini.

“Anda boleh memilih tinggal di chalet, asrama atau banglo yang menyediakan 108 bilik penginapan,” katanya.

Mengunjungi Taman Negara, seolah-olah anda melupakan segala-galanya, hanya di hadapan anda alam semula jadi yang amat menakjubkan.

Mari lepas penyu di Impiana Cherating


APA kata waktu hujung minggu dihabiskan dengan bersantai di pantai pilihan terkenal di timur semenanjung dengan persekitaran cantik, bersih serta mendamaikan sambil bermain pasir halus yang memutih di gigi air.

Salah satu pusat peranginan yang menawarkan pelbagai pakej percutian menarik ialah Impiana Resort Cherating (IRC) yang terletak kira-kira 45 kilometer (km) atau kurang 40 minit dari pusat bandar Kuantan.


Pengurusnya, Ganesan Marimuthu, berkata IRC sentiasa mempelbagaikan aktiviti bagi kepuasan tetamu termasuk program pelepasan anak penyu dengan kerjasama Pusat Penerangan dan Santuari Penyu Cherating (PPSP).

IRC bertaraf empat bintang memiliki pesisiran pantai yang cukup menarik dengan batuan pasir halus memutih sepanjang gigi air dalam lingkungan 3.5 km.

Ia berhampiran pantai Cherating yang menjadi pusat sukan luncur layar terkenal bertaraf dunia.

Dengan keluasan 14 hektar, ia menawarkan 121 bilik deluxe, superior deluxe dan suite yang semuanya dibina menghadap ke laut, membolehkan pengunjung menyaksikan pemandangan indah matahari terbit.

AKTIVITI MENARIK

Bagi pengunjung yang gemar aktiviti lasak dan bersantai, mereka boleh berbuat demikian di kolam renang dan jakuzi, trek joging, karaoke serta gelanggang tenis dan ping pong.

Di sebelah malamnya pula, pelancong berpeluang mendengar alunan muzik tradisional dipersembahkan kakitangan di restoran bersebelahan kolam sambil menikmati pelbagai makanan enak termasuk cita rasa tiga negeri, Terengganu, Pahang dan Kelantan.

No comments:

ECHO DEFECT

Photobucket

Weather Monitor

Tenangkan Fikiran Anda